Direcția de Asistență Socială a Municipiului Aiud primește cereri în vederea aplicării prevederilor O.U.G. nr. 34/ 2024 pentru sprijinirea mamelor și a nou-născuților acestora.
Astfel, mamele din municipiul Aiud și localitățile componente și aparținătoare, ale căror copii au vârsta de până la 3 luni vor beneficia o singură dată de tichete sociale pe suport electronic, în cuantum de 2.000 lei, acordate prin Programul Incluziune și Demnitate Socială 2021 -2027.
Acest sprijin material se adresează doar mamelor care au născut începând cu 12 aprilie 2024, dar nu mai târziu de trei luni de la naşterea copilului și care fac parte din următoarele categorii:
a) mamele care nasc începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, dar nu mai târziu de trei luni de la naşterea copilului şi cărora le este stabilit, prin dispoziţie scrisă a primarului, dreptul la oricare din componentele venitului minim de incluziune, în baza Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările şi completările ulterioare;
b) mamele cu dizabilităţi care nasc începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, dar nu mai târziu de trei luni de la naşterea copilului;
c) mamele care nasc începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, dar nu mai târziu de trei luni de la naşterea copilului, aflate temporar în situaţii critice de viaţă, respectiv victime ale calamităţilor, ale violenţei domestice, care se află în situaţii deosebite de vulnerabilitate sau aflate în alte situaţii de risc, stabilite prin ancheta socială întocmită de autorităţile publice cu atribuţii în domeniul asistenţei sociale la solicitarea persoanei sau sesizarea unui terţ;
d) mame care nasc începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, dar nu mai târziu de trei luni de la naşterea copilului şi care nu deţin acte de identitate;
e) mamele minore care nasc începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, dar nu mai târziu de trei luni de la naşterea copilului;
f) mamele care nasc începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, dar nu mai târziu de trei luni de la naşterea copilului, cetăţeni străini sau apatrizi proveniţi din zone de conflict armat.
În situaţia în care copilul este lipsit, temporar sau permanent, de ocrotirea mamei în primele 3 luni de la naşterea copilului, tichetul social pe suport electronic poate fi acordat reprezentantului legal.
Cererile pentru tichetele sociale pe suport electronic pentru mame și nou născuți, pentru categoriile menționate mai sus și care au domiciliul/reședința în municipiul Aiud și localitățile componente și aparținătoare se depun la sediul Direcției de Asistență Socială a Municipiului Aiud, str. Unirii, nr. 8A sau online la adresa de mail social@aiud.ro și trebuie să prezinte următoarele documente:
Actul de identitate al solicitantului;
Certificatul de naştere al copilului;
Certificatul de naștere al mamei minore;
Certificatul de încadrare într-un grad de handicap, în termen de valabilitate;
Permis de ședere temporară (cetăţeni străini sau apatrizi proveniţi din zona conflictului armat din Ucraina);
Declarație pe propria răspundere a mamei care nu deține act de identitate și motivul pentru care nu îl deține;
Alte acte doveditoare, după caz: proces verbal incendii, calamităţi, ordin de protecţie, alte acte doveditoare referitoare la situaţiile deosebite de vulnerabilitate, etc.
Alte precizări:
1. Tichetele sociale pe suport electronic pentru nou-născuţi emise nu permit efectuarea de operaţiuni de retragere de numerar sau de preschimbare în numerar.
2. Tichetele sociale pe suport electronic pot fi utilizate doar pe teritoriul României, în termenul de valabilitate, şi numai pentru achiziţionarea produselor pentru nou-născuţi pentru care au fost emise.
3. Măsura de sprijin material acordat prin tichetul social pe suport electronic pentru nou-născut poate fi utilizată de către destinatarii finali în termen de maximum şase luni de la data emiterii suportului electronic.
4.Tichetele sociale pe suport electronic pentru nou-născuţi se utilizează pe perioada de valabilitate a acestora. Eventualele sume rămase neutilizate aferente tichetelor sociale pe suport electronic pentru nou-născuţi se returnează beneficiarului de către unitatea emitentă, în termen de 30 de zile de la data expirării duratelor de valabilitate ale acestora.
5. Unitatea emitentă de tichete sociale pe suport electronic pentru nou-născuţi are obligaţia ca, odată cu emiterea acestora, să asigure măsurile necesare pentru ca destinatarii finali să poată identifica şi cunoaşte reţeaua de unităţi afiliate acestora, pe raza localităţii lor de domiciliu/reședință.
Măsura de sprijin material se implementează pe o perioadă de 4 ani, respectiv în perioada 2024 - 2027, în limita bugetului disponibil din cadrul Programului Incluziune şi Demnitate Socială 2021 - 2027 pentru această măsură şi în conformitate cu regulile de eligibilitate PoIDS 2021- 2027.
Valoarea tichetului social pe suport electronic este de 2.000 de lei, acordată într-o tranşă unică pentru fiecare nou-născut, şi are în vedere sprijinirea cuplurilor mamă-nou-născut prin acordarea de tichete sociale pe suport electronic în vederea achiziţionării de produse de îngrijire a nou-născutului.